Erfarenheten visar att en marknadsekonomi där det råder fri konkurrens är det ekonomiska system som är mest optimalt när det gäller att skapa förutsättningar för en hållbar ekonomisk tillväxt och för att bekämpa fattigdom. Detta genom att på ett flexibelt och effektivt sätt utnyttja knappa resurser. I sin ekonomiska vinterprognos justerade EU-kommissionen nyligen förväntningarna på hur mycket BNP (bruttonationalprodukten) i dess olika medlemsstater förväntas utvecklas. Inom EU som helhet förväntar sig kommissionen en tillväxt på 0,9 procent. Tittar vi isolerat till Sverige justeras vår BNP förvisso upp, dock i blygsam omfattning och med ynka 0,2 procents tillväxt. Den ekonomiska tillväxten ser därmed inte särskilt ljus ut för Sverige under 2024 års början. Den förväntas dock ta fart under andra halvåret. I den här artikeln kikar vi mindre på makroekonomi och mer på mikroekonomi när vi analyserar ekonomisk tillväxt inom pokerindustrin.
Innovationsdriven bransch
Innovation har alltid varit en av pelarna i pokerbranschens ekonomiska tillväxt. Historiskt sett har detta bland annat visat sig i viktiga åtgärder som övergången från landbaserade anläggningar till digitala sajter på nätet som PokerStars under tidigt 2000-tal som revolutionerade pokerindustrin. Innovation i allmänhet är nämligen en avgörande aspekt för ekonomisk tillväxt eftersom det leder till högre produktivitet vilket medför att samma insatsvaror resulterar i ett större utbud. Enkelt uttryck produceras mer varor och tjänster när produktiviteten ökar och därigenom växer ekonomin. Pokerbranschens innovationskraft har dock inte upphört i samband med digitaliseringen av pokerrum. Inslagen av AI- och VR-teknik för att erbjuda mer interaktiva, uppslukande och verklighetstrogna plattformar och turneringar är några exempel på hur innovationen inom branschen yttrar sig i skrivande stund. Från att ha rört sig från landbaserade anläggningar till digitala pokerrum ser vi nu hur branschen blickar bakåt och försöker införliva element från den landbaserade miljön i sin digitala spelupplevelse.
Ekonomisk tillväxt genom smart marknadsföring
Ett annat sätt som pokerbranschen verkar för ekonomisk tillväxt är genom smart marknadsföring. I likhet med andra moderna branscher krävs inte sällan ett holistiskt tillvägagångssätt för att marknadsföra poker. Några av de strategier som används för att göra reklam för poker online är exempelvis genom SEO (sökordsoptimering) där man vidtar olika åtgärder för att rankas högre i resultat från sökmotorer och därmed öka synligheten och driva trafik till relevanta plattformar. En annan strategi är att ta sociala medier till hjälp för marknadsföring. Inom branschen är det vanligt att nyttja sociala media-plattformar som Twitch, Instagram och Youtube för att skapa och sända fängslande innehåll som rör allt från aktuella turneringar och intressanta spelare till strategiartiklar och interaktiva verktyg. Mobiloptimering ett viktigt led i en pokerplattforms marknadsföringsinsatser då många spelare föredrar att få en smidig spelupplevelse med hjälp av mobila eller andra enheter. En plattform måste därmed vara optimerad för en rad olika enheter. Avslutningsvis är olika kundbevarande åtgärder A och O för en framgångsrik pokerplattform, det vill säga åtgärder som syftar till att behålla befintliga spelare. Detta kan man exempelvis göra genom att erbjuda lojalitets- och bonusprogram, inbjudningar till forum, mässor och events och personlig kommunikation.
Utmaningar för ekonomisk tillväxt
Allt är inte en dans på röda rosor för pokerbranschen. När det gäller ekonomisk tillväxt finns det inte bara fördelar och möjligheter utan även nackdelar och utmaningar. En digitaliserad värld där spelare över hela världen kan mötas på en pokerplattform oavsett tid eller rum innebär naturligtvis ökad konkurrens. Antalet verksamma pokerplattformar idag är betydligt fler än innan digitaliseringen på 2000-talet. Det krävs därför mer för att sticka ut i mediebruset och kunna erbjuda produkter och tjänster som inte bara lockar utan även behåller spelare över tid. En annan faktor som kan stå i vägen för ekonomisk tillväxt är regelverk i olika länder som kan verka begränsande. Lagstiftaren och branschen har inte alltid samma synsätt på saker och ting men att seriösa pokerplattformar håller sig inom lagens gränser är något som är alldeles säkert. De aktörer som lyckas gör det eftersom de hittar innovativa sätt att lösa snåriga utmaningar som ställs av regelverket på området.